fredag 8 oktober 2010

Uppgift 3

Ditt svar till uppgiften ska vara inskrivet i kommentarfältet till det här inlägget senast tisdagen den 12 oktober klockan 22:00. Glöm inte att skriva under med ditt förnamn innan du publicerar.

Den här gången har jag valt ett av era egna förslag till blogguppgift.
______________________________________________

Eli har på sätt och vis hittills utnyttjat Håkan för sina egna syften. Nu när Håkan är borta så har Eli bara Oskar, egentligen. Tror du att Eli kommer att utnyttja Oskar som hon har utnyttjat Håkan? Motivera ditt svar med exempel från texten.

19 kommentarer:

  1. Jag tror inte att Eli kommer att utnyttja Oskar, som hon utnyttja Håkan. Jag tror inte det eftersom att Oskar inte hade varit kapabel, till att gå ut och mörda oskyldiga människor för att skaffa blod till Eli som Håkan gjorde. Även om Oskar hade velat hjälpa Eli att skaffa fram blod, så tror jag inte att han hade kunnat det.

    Oskar är ju inte en av dem som är stora och starka, så jag tror inte att han hade lyckats döda en vuxen man/kvinna och tömma han eller hon på blod. Men Eli hade nog inte häller velat sätta Oskars liv på spel, jag tror inte det i alla fall eftersom de har ju nog känslor för varandra. Eli vill nog inte att Oskars liv ska förstöras som Håkans gjorde, som när Håkan blev påkommen medans han försökte döda den unga personen, för hennes skull.

    Puss o Kram
    /Danne Bahner

    SvaraRadera
  2. Till skillnad från (Danne)tycker jag att Eli nog kommer att utnyttja Oskar.Daniel säger att Oskar hade inte varit ¨kapabel¨ till att mörda andra för att skaffa fram blod åt Eli ,men Eftersom Oskar inte har några andra vänner än Eli kan han gå hur långt som helst och göra nästan vad som helst för att kunna bevara Eli som är hans nuvarande vän och ¨flickvän¨.

    Eli tyckte kanske också om Håkan som hon nu gillar Oskar.Hon är ju cirka 200 år gammal så när hon träffade Håkan var han kanske i samma ålder som Oskar är nu.Eftersom Håkan älskar Eli gjorde han vad som helst för att få vara med henne en natt,men hon ville att han skulle hämta blod först annars skulle han inte få vara med henne och detta tyder endast på att hon utnyttjade honom.
    Alltså hon var villig att ge honom det han ville ha i utbytte mot att han hämtade blod till henne för att hon skulle lyckas överleva.

    Bahoolie;)

    SvaraRadera
  3. Jag håller med Daniel här. Jag tror inte heller att Eli kommer att utnyttja Oskar. Jag tror att Eli har känslor för Oskar såväl som Oskar har känslor för Eli. Eli vill inte Oskar något illa, det märkte man när Oskar skar sig i sin hand för att blanda blod med Eli. Eli kämpade verkligen emot för att inte hoppa på Oskar och hon vädjade till honom att gå därifrån. Eli klarar dessutom att hitta blod själv, så hon behöver egentligen ingen som hjälper henne med det.

    Jag tror inte att Håkan betydde något för Eli, hon verkar ju inte speciellt ledsen över att han är borta. Eli umgicks bara med Håkan för att hon var tvungen att ha någon som skaffade blod åt henne. Oskar var hon inte tvungen att umgås med, hon hade ju Håkan som skaffade blod åt henne medan hon började träffa Oskar. Alltså är inte förhållandet mellan Oskar och Eli påtvingat utan de är tillsammans för att de vill och gillar varandra.

    // Kornelia

    SvaraRadera
  4. Jag tror också, som Kornelia och Daniel skriver, att Eli inte kommer att utnyttja Oskar så som hon tidigare gjorde med Håkan. Eli klarar egentligen av att fixa fram blod själv men hon ”skaffade” Håkan mer till det för att få en lite lyxigare vardag, hon fick blod serverad av honom utan att behöva lyfta ett finger. Nu när Håkan inte kan skaffa blod till henne längre kan hon behöva en ny person som gör det (om hon vill slippa göra det själv). Oskar hade mycket väl kunnat bli Elis nästa ”slav” då Eli vet att han är mycket mentalt svag och därmed lätt att få över på sin sida.

    Jag tror dock att Eli har för mycket känslor för Oskar för att detta ska kunna ske. Det finns många tecken i boken som tyder på detta, att Eli vill Oskar väl och vill inte utnyttja honom. Det kanske starkaste tecknet är när Eli och Oskar är i källaren och Eli blir sugen på Oskars blod men gör allt för att rädda honom och skriker åt honom att springa sin väg innan hon tappar kontrollen över sig själv och anfaller honom.


    Studený Max

    SvaraRadera
  5. Jag håller med Kornelia, jag tror aldrig att Eli skulle vilja utnyttja Oskar som hon gjorde med Håkan. Eli har en helt annan relation till Oskar än till Håkan. Håkan var bara en fyllegubbe som hon tog kontakt med för att hon var i behöv av hjälp till att skaffa blod. Eli bryr sig om Oskar och har känslor för honom. Hon vill inte utsätta honom för något. Det visar hon nere i källaren då Oskar ville sluta ett förbund. Eli tappade helt kontrollen men klarade ändå att stå emot på grund av hennes starka känslor för Oskar.

    Nu när Håkan är borta och inte kan hjälpa henne måste hon själv skaffa blod. Det klarar hon mycket bra själv. Så jag tror inte hon behöver en ny medhjälpare. Hon kommer inte att utnyttja Oskar. Jag förstår egentligen inte varför hon valde att ha Håkan som medhjälpare. Hon klarar sig bättre själv.
    Rebecka Bakran

    SvaraRadera
  6. Eftersom Eli har redan skaffat sig själv blod, så tror jag inte att hon kommer behöva Oskar.
    Som Studený har skrivit så hade Eli det lite lyxigt när hon hade Håkan, eftersom han gjorde allt jobb.

    Men om Eli kan skaffa sig själv det hon behöver, varför då är hon med Oskar?
    Jag tror att hon kanske känner sig ensam, och behöver någon (presic som Oskar). Hon hade kunnat vid flera tillfällen döda Oskar utan problem och få blod, men gjorde det inte. Hon försökte till och med skydda Oskar från sig själv, vilket tyder på att deras vänskap har utvecklats mycket, tror jag.
    Filipo

    SvaraRadera
  7. Som många redan har skrivit om att Eli inte kommer att utnyttja Oskar, håller jag med om. Jag tror att Eli utnyttjade Håkan bara för att hon inte ville att människor skulle veta att en vampyr bodde i området. Men hon klarade av att jaga efter blod själv. Hon kunde be Håkan om vad som helst för att Eli gav Håkan pengar, kläder och ett hus att bo i vilket ledde till att Håkan blev förälskad i Eli.

    Eli utnyttjar inte Oskar för att båda har känslor för varandra. Eli gör saker för Oskar som hon inte har gjort för Håkan som att tvätta sig, göra sig fin och att hon ligger med Oskar i hans säng utan att Oskar behöver göra någonting. För att Håkan skulle få ligga med henne var han tvungen att skaffa blod till Eli, detta visar att Eli inte hade känslor för Håkan och att hon bara utnyttjade honom.

    Eli bryr sig om Oskar vilket hon visar genom att hon säger att Oskar ska stå upp för sig själv och slå tillbaka mot mobbarna. När Oskar skär sig och blodet droppar på golvet gör Eli allt för att inte anfalla Oskar, hon ber Oskar att springa iväg så att han inte blir biten.

    // Andy Truong

    Helicopter Andy Away
    Thpt Thpt Thpt Thpt Thpt Thpt Thpt

    SvaraRadera
  8. Så som de flesta har kommenterat så håller jag med om att Eli kommer inte utnytta Oskar. Eli kan ju ta hand om sig själv och som de flesta har skrivit så har Eli aldrig brytt sig om Håkan som som hon bryr sig om Oskar.

    Som Andy skrev hon fxar sig för Oskar,hon vill hjälpa honom mot de som mobbar honom medan Håkan fick hämta blod till hennne bara för att få ligga med henne.

    Så jag tror att Eli kommer inte att utnytta Oskar för jag tror hon har känslor för honom så som Oskar har känslor för henne.
    //Alex Ronaldo

    SvaraRadera
  9. Jag håller med de andra om att Eli inte kommer utnyttja Oskar som hon utnyttjade Håkan, eftersom man fattar när man läser boken att hon gillar Oskar.


    Det visade inte sig i boken att hon brydde sig så mycket om Håkan, hon utnyttjade honom för att få sitt blod, kanske lurade hon honom för att han inte ska säga till andra människor att de har en vampyr som granne.


    Men jag tror och är säker på att hon inte kommer att utnyttja Oskar eftersom hon gillar honom.

    Om hon inte hade gillat honom då hade hon börjat utnyttja honom redan när Oskar skärde sig och ville göra något förbund med henne. Hon bara gick därifrån så att hon inte skadar honom eftersom hon gillar oskar.

    Hasan yazbek

    SvaraRadera
  10. Njaa, man vet ju inte riktigt. Som det ser ut nu i boken, så tror man inte att Eli kommer utnyttja Oskar. Men kanske hon kommer göra det.
    Visst tror man att hon inte kommer utnyttja Oskar genom att hjälpa honom, umgås med honom och blir tom ihop med honom. Men kanske hon gör allt detta för att vinna hans förtroende.

    Eli kanske inte tycker om att mörda andra människor och dricka upp deras blod, utan vill att andra ska göra det åt henne. Som Håkan gjorde för Eli. Kanske när Oskar blir äldre, kommer han göra samma sak som Håkan gjorde åt Eli.
    Man vet inte riktigt om hon utnyttjar Oskar eller inte. Vi kommer kanske märka det senare i boken, men vem vet. Kanske, kanske inte.

    //Stefan Bjelica

    SvaraRadera
  11. Jag tror att Eli kommer ut nyttja Oskar genom att ge skuldkänslor så att Oskar är tvungen att fixa blod till henne för annars dör Eli, och det vill inte Oskar så då måste han fixa blod till henne. Hon visste att Oskar var svag mentalt och att Håkan för eller senare skulle åka fast och då var det bra att ha en ersättare. När Eli själv är ute och fixar blod har det gått mer eller mindre dåligt.

    Christopher Larsson

    SvaraRadera
  12. Som många andra redan har kommenterat så tror inte heller jag att Eli kommer att utnyttja Oskar på det sättet hon utnyttjade Håkan. Eli har visat vid flera tillfällen i boken att hon gärna vill vara Oskars vän men hon är rädd för konsekvenserna det medför sig.

    Jag såg att några hade kommenterat att Eli var i stort behov av Håkan vilket jag inte håller med om. Vi vet att Eli kan få tag i blod på egen hand men det som stoppar henne är hennes medkänsla för oss människor som hon berättar tidigare i boken. Hon berättar att hon verkligen inte njuter av att döda, att det nästan inte går att utföra och just därför bad hon Håkan,någon som kunde leva med att ta andras liv, att utföra hennes tjänster och som utbyte fick han bo hos henne.Man tänker ju sedan om hon kunde ha valt någon annan som inte är alkoholist eller pedofil att hjälpa henne, men vem skulle ha satt sitt liv på spel för att utföra en vampyrs tjänster frivilligt?

    Så det jag tror är att Eli inte kommer göra Oskar till sin egen blodjägare eftersom Eli inte vill att deras förhållande till varandra ska spricka och kanske upplösas helt.

    // Daniel Andersson

    SvaraRadera
  13. Jag tror att Eli kommer att utnyttja Oskar.
    När Eli träffade Håkan för första gången var Håkan en alkoholist och tjuv.
    Eli hittade honom på en bänk utanför en park med en flaska vin i en påse. Eli satte sig bredvid honom och så packad som Håkan var hade han redan lagt handen på hennes lår. Men konstigt nog lät Eli handen ligga där.
    Istället sade hon "Du ska vara med mig".
    Så blev Håkan och Eli ihop och nu kunde Eli utnyttja Håkan och känslorna han hade för Eli. Han kände sig skyldig henne det och så älskade han Eli.

    Nu när Håkan är borta finns bara Oskar kvar. Oskar är mobbad och nu kan Eli utnyttja honom eftersom han litar på henne och är kär i henne. Hon är också Oskars enda vän och jag tror inte Oskar vill förlora henne.

    //Kastriot Gashisson

    SvaraRadera
  14. Att Eli kommer utnyttja Oskar så som hon gjorde det på Håkan tror jag inte på, eftersom jag tror att Oskar är betydelsefull för henne och vill inte honom någon skada, det Andy hade tagit med är ett bra exempel ”När Oskar skär sig och blodet droppar på golvet gör Eli allt för att inte anfalla Oskar, hon ber Oskar att springa iväg så att han inte blir biten.”
    Men också fick Håkan kämpa för att få Elis ”förtroende” vilket jag inte tror Oskar behöver eftersom de är så bra vänner och det märks väl.
    Hur kan man märka det egentligen? Jo, om man tänker efter så hade nog Eli bitit Oskar vilket hon inte har gjort, hon hade nog inte ens skyddat honom från att själv bli biten av henne.
    Men man vet aldrig, hon kanske vill vinna hans förtroende för att senare kunna utnyttja honom. Eftersom han inte har någon ”bättre” än henne och sedan att hon får honom så nära sig själv så kanske han gör vad som helst för hennes skull, kanske t.o.m. döda?
    Men det kanske avslöjas senare under boken eftersom vi inte kommit så långt ännu, men det kommer vi att få reda på snart ändå!

    Fikret

    SvaraRadera
  15. Tänker gå emot många andra och säga att det är fullt möjligt att Eli kommer utnyttja Oskar. Han är svag och knubbig nu men vem vet hur han är senare när han är äldre. Han kanske vill bli starkare för.hennes skull för att kunna mörda nån. Eli kan inte gå runt och döda människor då hon kan bli avslöjad som en vampyr. Just därför kan hon utnyttja Oskar. Vad vi inte heller vet är när Eli och Håkan träffades. Kanske träffade de varandra när Håkan var i samma ålder. Christopher P

    SvaraRadera
  16. Så som Stefan sa så vet man ju inte riktigt vad Eli kommer göra med Oskar. Men jag tror som många andra har skrivit att Eli inte kommer utnyttja Oskar eftersom de är vänner och så tror jag inte Oskar är kapabel till att gå ut och mörda en människa. Klart att han skulle hjälpa Eli om hon behöver hjälp men jag tror att Oskar vet att gränsen går där han ska försöka mörda någon bara för att hjälpa Eli.
    Filip Mitrovic

    SvaraRadera
  17. Jag tror inte Eli kommer utnyttja Oskar för att hon har känslor för honom. Men man vet aldrig hur hon tänker hon träffade ju Håkan i samma ålder som hon träffade Oskar i och Håkan ville göra allt han kunde för att vara med Eli. Men en sak kan ju vara att Håkan reagerar på ett annorlunda sätt än vad Oskar gör om hon säger till honom att hon är en vampyr. Man har ju inte fått veta hur Håkan reagerade.
    Anant

    SvaraRadera
  18. Jag tror inte att Eli kommer att utnyttja Oskar med tanke på att de är vänner och jag tror att båda tycker om varandra väldigt mycket. Håkan var inte direkt hennes vän på samma sätt som Oskar (hon utnyttjade ju honom för att få blod) och hon hade inte alls samma känslor för honom, även om hon nog till en viss grad bryr sig om Håkan också.
    När Eli skriker åt Oskar att han ska gå därifrån när de befinner sig i källaren med hans blod på golvet, så visar det tydligt att hon verkligen bryr sig om honom. Annars skulle hon inte ha ansträngt sig så mycket för att inte anfalla honom.
    Eli vill nog berätta sanningen för Oskar och det lär hon få göra nu eftersom att hon har slickat upp hans blod från golvet mitt framför ögonen på honom.
    Matilda Rubin

    SvaraRadera
  19. Hej på er! Vi tar upp era kommentarer på torsdagens lektion :)

    SvaraRadera