söndag 31 oktober 2010

Avslutande kommentar till Låt den rätte komma in

I torsdags svarade klassen på frågorna i föregående inlägg och i fredags såg vi filmen Låt den rätte komma in. Några kunde inte låta bli att kommentera filmen högt hela tiden. Tur att vi inte var på bio med en massa andra människor i salongen, kan jag säga ;) Jag tycker själv att filmen är riktigt bra och för min del är det tur att filmen lägger mer fokus på Oskars och Elis relation än på alla de läskiga händelserna som boken beskriver, t ex med Håkan. Vad tyckte ni om filmen?

Jag har läst era svar på frågorna. På frågan om vad ni har tyckt om att blogga är de flesta positiva och ni verkar ha tyckt att det är roligt och intressant att kunna läsa andras kommentarer. En del av er tyckte att det blev lite enformigt, men att ni själva har gjort en god blogginsats med tanke på att ni inte har jobbat på det sättet tidigare. Några skriver att ni säkert hade kunnat utveckla era kommentarer ytterligare. Visst kan man alltid göra det, men jag håller med om att ni har tagit bloggandet på allvar och att ni har utvecklat ett sätt att reflektera och skriva i digital form. Vi ska absolut utveckla det ännu mer.

När det gäller val av roman så skriver en del av er att ni gillade boken, men att ni kanske inte skulle ha valt att läsa den på er fritid. Några skriver att ni inte är så förtjusta i böcker om vampyrer utan att ni föredrar mer realistiska böcker. Flera skriver också att ni gillar att läsa deckare. Några skriver att ni inte läser böcker alls på fritiden. Jag blir nyfiken på om det beror på att ni inte har hittat böcker som intresserar er? Skolans uppgift är både att uppmuntra till läsande på fritiden och att få eleverna att upptäcka böcker som de kanske annars inte skulle ha läst.

En klar majoritet har skrivit att ni föredrar att läsa samma bok gemensamt i klassen framför att läsa en fritt vald bok individuellt. Jag håller helt med om det. Det finns många fördelar med att läsa gemensamt. En fördel är att man kan diskutera boken tillsammans. Man kan också ofta läsa lite svårare litteratur gemensamt eftersom man genom diskussioner och skrivande "hjälper varandra" att ta sig igenom texten. Är man ensam om att läsa en bok är det lättare att ge upp om den känns jobbig. Man kan heller inte fråga någon annan lika lätt om något är oklart i texten.

Ni får gärna kommentera här i bloggen om ni har synpunkter på vad vi ska läsa eller på något som jag skriver här.

Glöm inte att ta med ditt exemplar av Låt den rätte komma in så att jag kan samla in dem på måndag efter lovet.

Ha ett skönt höstlov!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar