söndag 15 maj 2011

Dagens lektion 12 maj

Idag på svenskan ses vi i det vanliga klassrummet kl 13:50. Därefter går vi till en datorsal där ni ska jobba två och två med att välja ut två citat ur romanen No och jag (fram till s 65). Enas om två citat som ni tycker är viktiga. Skriv citaten i kommentarfältet till det här inlägget och formulera en kommentar till varje citat där ni förklarar varför ni valde just de två citaten och varför de är viktiga.

Skriv under med era namn innan ni publicerar.

13 kommentarer:

  1. 1. "Jag gick ner i metron och medan jag väntade på tåget tittade jag på affischerna, jag var gråtfärdig för att No inte var där, för att jag hade låtit henne försvinna, för att jag inte hade tackat henne"

    Detta citat visar hur ensam Lou egentligen är. När hon fäster sig vid No så starkt efter så få träffar visar det att hon verkligen behöver en vän.
    ________________________________________________

    2. "De stunderna tillhör oss inte längre, de är instängda i en låda, undangömda längst in i en garderob, utom räckhåll. De stunderna har stelnat som på ett vykort eller i en kalander, till slut kanske färgerna försvinner, belks, de är förbjudna att minnas och nämnas."

    Detta citat visar hur mycket Lous lillasyster påverkar familjen och framför allt Lou egna personlighet. Hon mår dåligt över det som hänt och det får henne att bli osäker och allmänt rädd. Lou har inte kommit över systerns död ännu och måste göra det för att kunna gå vidare i livet.

    Maximilian & Filipo

    SvaraRadera
  2. 1 ``-Föredrag är faktiskt det värsta jag vet,jag menar jag är verkligen skitskraj och läraren är inte speciellt snäll.´´

    Min kommentar: Lou klarar för det mesta allt som hon får i uppgift att göra,men att hålla i ett föredrag är det värsta hon vet...

    Man ska alltid försöka göra det bästa ur vilken situation som helst.
    Anledningen till att jag valde den här citaten är jag vet med mig att många har svårt för att stå och tala inför andra,det är ett problem bland elever.Att kunna hålla tal inför en grupp är en del av betygskriterierna.Därför är det extra viktigt att man gör sitt bästa.


    2 ``När jag ligger i min säng tänker jag på No,på hålen som jag räknade i jackan.två brännhål och tre revor.´´

    Min kommentar: Lou tänker på hur sliten No har det,inte bara klädmässigt utan även hur hennes liv är och hur hon överlevt på gatan hittills!
    Lou har levt med sina föräldrar hela livet.Hon har ingen stor erfarenhet av hur man kan överleva utan sina föräldrfars hjälp, speciellt när man är en tjej som bott på gatan nästa hela sitt liv.
    Jag tycker att citaten är viktig för att det är då Lou upptäcker att det finns andra som har det mycket svårare än vad man själv har det.Det är konstigt att man inte uppskattar det man har föräns man gått miste om det.


    :D Bahra Ibo :D

    SvaraRadera
  3. ”Du förstår, Lou, att det kommer att ta tid innan vi får tillbaka mamma som hon var förr. Lång tid. Men du ska inte oroa dig. Vi ska klara det.”

    Vi valde citatet för att det får en att förstå att något har hänt Lous mamma. Mamman har gått och lagt sig och Lou märker att hennes far är ledsen. Vi får senare reda på vad som har hänt och man förstår helt och hållet varför familjen mår dåligt".

    -Och din föräldrar?
    -Jag har inga.
    -Är de döda?
    -Nej.

    Vi valde första dialogen mellan No och Lou.
    Den är intressant och den får en att undra var hennes föräldrar befinner sig eller om hon ens har föräldrar. Det ligger lite mystik bakom allt detta.

    Kastriot Gashi & Puss o kram Danne Banan ( Daniels skämt)

    SvaraRadera
  4. Jag har valt att skriva om sitatet "Vad får jag i utbyte?" som No sa efter att hon hade gått med på att bli intervjuad av Lou. Citatet finns på sida.36

    Jag valde citatet för att No,som är hemlös och har ont om pengar, säkert vill ha pengar eller mat eftersom No vet att Lou har pengar eftersom Lou har betalat för dricka varenda gång de har varit på restaurant. Man kan säkert spekulera om vad hon vill ha i gengäld för intervjun men jag tror att hon först och främst vill ha pengar eller mat, eftersom jag skrev innan att hon har ont pengar och att hon säkert är hungrig varje dag.

    ”alla möjliga minnessaker, en påfågelsfjäder från Parc Floral, tallkottar, bomullstussar i olika färger att ta bort smink med, en blinkande nyckelring och så en mycket sorglig sak som markerade slutet på barndomen.”


    Vi tror att Lou la en bild på sin familj, pappa, mamma, Lous lillasyster och Lou. När alla var glada och hade ett lyckligt liv. Men när Lous lillasyster dog, fick Lous mamma depressioner och gjorde ingenting. Hon satt hela dagen framför Tv:n. Då fick Lou börja ta hand om sig själv. Lou och hennes mamma umgicks inte längre med varandra som de brukade.
    Lou började dessutom i gymnasiet. Då ska man bete sig som en vuxen, inte som ett litet barn i grundskolan.

    Filip M & Stefan

    SvaraRadera
  5. ”I vilket ögonblick blev det försent? Hur länge har det varit försent? Var de försent redan första dagen jag såg henne eller för ett halvår, två år, fem år sedan? Kan man göra något åt det?” (s58)
    I det här citatet resonerar Lou kring Nos liv. Har Nos liv alltid varit utom räddning? Hon funderar över om No kan ta sig ut ur sin situation och om hon själv kan vara till någon hjälp.

    ”Nu vet jag bestämt att man inte kan jaga bort bilderna, än mindre de osynliga hål som urholkar magen, man kan varken jaga bort resonansen eller minnena som vaknar i skymningen eller i gryningen, man kan inte jaga bort ekot av skrik, än mindre av tystnad.” (s44)

    Lou känner fortfarande saknaden av sin lillasyster. Det är inget man glömmer lätt. Relationerna i familjen gör inte saken bättre. Lous mamma har varit deprimerad ända sedan den dagen. Citatet ”man kan inte jaga bort ekot av skrik, än mindre än av tystnad” berättar att visserligen kan hon inte glömma hennes mammas skrik men tystnaden som har kommit är värre. Det hade varit bättre att prata eller skrika och få ut sina känslor än att bara var och en är instängda i sig själva med sina egna sorger.
    Puss och kram Kornelia & Rebecka

    SvaraRadera
  6. ''En osynlig stad mitt i staden''

    Vi har valt det citatet eftersom den beskriver verkliga händelser som finns i nästan alla städer. För att man brukar inte se de människor som lever i den ''osynliga staden''. De här människorna finns i staden men '' de lever inte där''.
    Man ser oftast inte de människor som bor i en osynlig stad, för att det är oftast tiggare, hemlösa osv. Man brukar inte se de här människorna som har det dåligt i en stad, därför kallas det ''en osynlig stad''. Oftast ser man bara de bra sakerna i en stad. Man ser de människor som har det dåligt och sover på kartonger eller är ihopkrupna på en bänk.

    Hasan och Alex

    SvaraRadera
  7. Citat 1: "De stunderna tillhör oss inte längre, de är instängda i en låda, undangömda längst in i en garderob, utom räckhåll. De stunderna har stelnat som på ett vykort eller i en kalender, till slut kanske färgerna försvinner, bleks, de är förbjudna att minnas och nämnas." (s. 41)

    När något tragiskt händer i en människas liv är det lättare att inte tala om det. Man kan aldrig glömma det, men genom att inte nämna det eller att inte tillåta sig själv att minnas inbillar man sig att det inte har hänt. Ibland när man är i behov av att prata ut väljer man kanske att inte ta upp det med de drabbade för att man känner att man kanske river upp glömda händelser och på sätt gör situationen värre. I Lous fall har familjen valt att stänga in minnet av dödsfallet i en låda, och försöka glömma. Det märks tydligt i boken att alla i familjen mår dåligt, kanske skulle det vara bättre att minnas och hjälpas åt att klara sig igenom sorgen istället för att göra det ensamma.

    Citat 2: "Ibland lämnar jag henne framför ett tomt ölglas, jag reser mig, sätter mig ner igen, dröjer mig kvar, jag letar efter något som skulle kunna trösta henne men hittar inga ord, jag kan inte förmå mig till att gå, hon sänker blicken, säger inget. Och vår tystnad tyngs av all världen vanmakt, vår tystnad är som en återgång till sakernas ursprung, till dess sanning." (s. 52)

    Lou känner sig maktlös, hon kan inte göra något mer än att lyssna på vad No har att berätta och konstatera att världen är orättvis. Hon tycker synd om No, men medlidande ger henne inte ett tak över huvudet eller ens trygghet. No vet om att det enda Lou kan erbjuda är sprit på en lågklassig pub. Hon förväntar sig inget mer, hon vet om att Lou bara är ett barn och inte kan göra något mer än att låta henne få en varm plats att sitta på i ett tag. Därför sitter de tysta, båda vill så mycket, men de är hjälplösa.

    Frida Ortner & Paula Rogowiec Betner

    SvaraRadera
  8. ”Saker och ting är som de är. Men Jag tror att man måste ha ögonen vidöppna. Som ett första steg. ja det är min slutsats” (s.60)

    Allt är som det ska vara men vad som helst kan inträffa och man ska vara observant och det gäller att vara bered på att ens liv kan förändras drastiskt. Man skall acceptera allt som har hänt i ens liv för att kunna leva livet fullt ut.

    Hon säger också att ” den tiden är tom, som ett oskrivet blad i en anteckningsbok, det betyder inte att det inte finns några minnen, bara att färgerna är missvisande och blekta. ”

    Efter barnets död blev Lous mamma väldigt sjuk och under denna tid finns det sorgliga minnen som Lou helst vill glömma. Hon kände sig väldigt ensam för att hon kände ingen kärlek från sina föräldrar, för att hon just hade förlorat sin syster och för att hon kände sig utanför i den nya skolan.

    Anant och Andy

    Mes Que Un Club <3
    Liga Guld 2010/2011

    SvaraRadera
  9. Vi har valt citaten " Lou Bertignac slaggar på lektionen och klarar sig undan utan kvarsittning" och " Jag ville ge henne en present men hon ville bara att jag skulle betala hennes dricka och blev lite småsur p mig när jag frågade".

    Det första citatet tycker vi är humoristiskt eftersom Lou är lärarnas favorit och vem som helst skulle ha fått en rejäl utskällning och kvarsittning. Även Lou tyckte detta var småroligt att hon slapp undan utan några större konsekvenser. Vi tycker detta är vanligt att elever som är duktiga i skolan slipper undan medan de som är mindre bra får allvarligare konsekvenser.

    Det andra citatet kan man disskutera om och ha sina egna teorier om varför No reagerade som hon gjorde. Vi tror att No reagerade på detta viss eftersom hon kände sig mindre respekterad för att hon redan delade personlig information i utbyte mot alkohol och nu erbjöd Lou något som hon trodde skulle betyda mycket för henne men i själva verket inte betydde något alls för No. I just deenna händelse verkar det som om No vill haa respekt utav Lou medan Lou tror att No behöver saker som kan göra henne glad.

    / / D.A & Chris

    SvaraRadera
  10. 1."När jag rotar i den lilla träkistan där fotona ligger bultar hjärtat så hårt att det känns som pm bröstet ska sprängas. Mamma skulle bli galen om hon kom på mig"(sid 40)

    Detta visar att mamman försöker att förtrycka att Thaïs någonsin levde för att undvika smärtan från att ha förlorat ens barn

    2."Jag skulle kunna ta min Eastpack-väska och gå därifrån som Lucas brukar göra"(sid 8)

    Visar att Lucas knappast har något intresse för skolan och att det är det motsatta till Lou

    Christopher P

    SvaraRadera
  11. ''En osynlig stad mitt i staden''

    Vi har valt det citatet eftersom den beskriver verkliga händelser som finns i nästan alla städer. För att man brukar inte se de människor som lever i den ''osynliga staden''. De här människorna finns i staden men '' de lever inte där''.
    Filip M

    SvaraRadera
  12. Det andra inlägget som påstås vara från mig, skrevs egentligen av Hasan.

    Filip M

    SvaraRadera
  13. Jag har valt att skriva om sitatet "Vad får jag i utbyte?" som No sa efter att hon hade gått med på att bli intervjuad av Lou. Citatet finns på sida.36

    Det är en väldigt interessant fråga för att vad är det egentligen hon föväntas få?

    Man kan spekulera att hon vill gärna få mat eller till och med kanske få övernatta hemma hos Lou i några dagar.
    Jag tror att Lou visste och var berede på att No ville ha något i gengäld så hon svara att hon betalar dricka för varje intervju.

    No tänkte att hon kunde utnyttja Lou så länge hon intervjua henne tills hon hittar ett nytt ställe att bo i.


    Alex och Hasan

    SvaraRadera