onsdag 22 september 2010

Uppgift 1

Ditt svar till uppgiften ska vara inskrivet i kommentarfältet till det här inlägget senast söndag den 26 september klockan 22:00. Glöm inte att skriva under din text med ditt förnamn innan du publicerar.
________________________________________

Den första delen i romanen Låt den rätte komma in har underrubriken "Lycklig den som har en sådan vän" (s 9). Hur tolkar du den rubriken i förhållande till det som har hänt hittills i romanen?

Skriv en kommentar där du resonerar kring vänskap och avsaknaden av vänskap i det avsnittet vi har läst och i livet i allmänhet. Ge exempel från romanen och från dina egna erfarenheter som förklarar hur du menar.

22 kommentarer:

  1. Jag tolkar rubriken så här:
    ¨Den skumma tjejen¨ är glad och lycklig över att ha träffa en ny vän,nämligen Oskar.
    Det ända Oskar tänker på innan han träffar ¨skumma tjejen¨ och blir vän med henne är att hämnas på killarna som mobbar honom i skolan.Men saker och ting förändras för Oskar på sätt och viss,han har ju fått en vän!Han går t.ex ut oftare på kvällarna för att träffa tjejen på gården eftersom det är endast då hon kommer ut.Men tankarna på att hämnas finns fortfarande kvar.


    -Att Oskar blir mobbad ständigt är till en stor del hans eget fel.Om han hade satt stop för killarna som mobbar honom när de mobbade honom första gången hade Oskar kunnat visa de att han inte accepterar det och inte är rädd.Men han tar det som det kommer och istället för att ta tag i det och sätta stop för de hoppas han på att de själva ska sluta.

    Folk som mobbar andra har oftast blivit mobbade själva och det leder senare till att man mobbar andra för att man själv varit med om det.

    Av:Bahra Ibrahim

    SvaraRadera
  2. Modigt att skriva först, Bahra! Ska bli kul att se vad ni alla kommer fram till :)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det vi har läst hittills i alla fall visar att Oskar är väldigt ensam, och inte bara ensam utan även mobbad. Han lever i någon fantasivärld där han bara tänker på att hämnas mot de som mobbar honom. Man märker att han går och bär på ett stort hat. Han vill verkligen hämnas på dom som mobbar honom men det är inte lätt att vara ensam när man inte får något stöd av någon annan. ”Ensam är stark” finns det ett talspråk som lyder, men jag håller inte med om det. Jag menar om jag ska prata med en främling helt ensam så tycker jag det är mycket jobbigare än om jag skulle ha en kompis med mig. Med en kompis anser jag att man får mycket större självförtroende, på både gott och ont.
    Men Oskar har inga vänner, så när den där flickan på lekplatsen dyker upp så tror jag att det tänds ett litet hopp i hans hjärta. Han kanske äntligen kan få en vän, en vän som kan hjälpa honom, som kan få honom att må bättre.
    Men den här flickan är inte som andra, det märks. En utav de första sakerna hon säger till Oskar är att de inte kan vara vänner. Hade någon sagt det till mig, första gången jag träffade en person, så hade jag nog dragit mig undan. Jag hade tyckt personen var märklig och jag hade inte pratat mer med den personen. Men jag har vänner, det har inte Oskar. Han kanske tänker att eftersom att hon inte är som de andra i skolan så kanske hon kan gilla honom. Jag tror även att mystiken med flickan gör det ännu mer spännande för Oskar att träffa henne igen. Hon pratar ju trots allt med honom och visar ingen avsky eller respektlöshet som de på skolan gör mot honom.
    Så alltså, min tolkning av underrubriken ”Lycklig den som har en sådan vän” är mer ”Lycklig den som har en vän”. Jag menar, jag tror att Oskar hade blivit glad bara han fick en vän. Och om det är en konstig, illaluktande, liten flicka eller om det skulle vara den där skumma killen Tommy eller någon helt vanlig kille eller tjej i hans klass spelar nog inte så stor roll. Bara han får en vän.

    //Kornelia Palm

    SvaraRadera
  4. Oskar ser likheter mellan sig själv och flickan.
    "Lycklig den som har en sådan vän" tänker nog Oskar eftersom han inte har någon "nära" vän, någon som liknar han själv på olika sätt.
    Flickan är nog trevligare än de andra barnen på skolan (mot Oskar), och därför känner Oskar något för henne. Så tolkar jag rubriken.
    Filipo

    SvaraRadera
  5. Jag tolkar det så här att Oskar har inga vänner och är mobbad i skolan och nu har han hittat en vän som han kan lita på mer än dom andra.
    Anant.

    SvaraRadera
  6. Som de flesta har kommenterat om hur de har tolkat rubriken ”lycklig den som har en sådan vän” så håller jag ungefär med om vad de har sagt. Det här är min tolkning av denna rubrik:
    Som jag har uppfattat det eller som det står i boken så är Oskar väldigt ensam och han har inga vänner. Han är mobbad. Men det har inte alltid varit så för Oskar för i boken stod det att han hade haft en kompis innan han hade börjat skolan som bodde på hans gård, helt plötsligt i femman började han bli utstött. Han hade blivit utsedd till hackkyckling och smittade av sig på hans kompis som inte ville leka med honom mera.
    Det var där allt börja med mobbning och jag tycker att just där borde han ta ställning och säga till lärarna på skolan eller säga tillbaks för annars så skulle de bli mycket värre och det var det de blev. Jag tycker också att hans kompis inte var riktigt hans kompis för om han hade varit hans kompis så hade han hjälpt honom och stöttat honom, så hade i alla fall en riktig kompis gjort. Jag kan också förstå från kompisens vinkel att han tänkte om han var med Oskar så skulle han också bli utsatt för mobbning.
    Så Oskar är mobbad och han vill hämnas på de som mobbar honom. Han går och mördar en av mobbarna Jonny. Plötsligt en kväll när han sitter på gården dyker en tjej upp som han aldrig sätt tidigare och hon såg lite mystisk. Just i detta scenario så tror jag att detta är vändpunkt i Oskars liv där han äntligen kommer hitta en vän. För att flicka är inte som alla andra, hon beter sig konstigt som att bara gå ut på nätterna och att hon går ut i en tun rosa tröja mitt i oktober är också konstigt och det är just därför jag tror att de kommer bli kompisar för just att de båda inte är som alla andra.
    Det är så jag tolkar ”Lyclig den som har en sådan vän” att Oskar hade blivit glad om hade haft en vän, någon som han kunde prata med och någon som stöttar honom. Jag tror att Oskar och flickan kommer ha nytta av varandra på ett eller annat sätt.
    // Aleksandar Simeunovic

    SvaraRadera
  7. Oskar är oftast ensam och blir mobbad i skolan. På fritiden ägnar han mycket tid åt att tänka på hur han ska hämnas på mobbarna, kanske som en tröst för att han blir mobbad och för att han inte har någon "äkta vän" (vän som aldrig sviker honom och inte väljer bort honom för andra vänner). När Oskar en dag träffar "den skumma tjejen" ute på lekplatsen tänds något slags hop inom honom, visserligen verkar hon skum på många olika sätt men det är något som får Oskar att känna något extra för henne. Hon är inte som hans andra "vänner" som mobbar honom eller inte bryr sig om honom när dem är med andra kompisar.

    Med underrubriken "Lycklig den som har en sådan vän" tolkar jag att Oskar skulle bli lycklig att få en vän, men inte vilken vän som helst, utan en vän som bryr sig om honom och inte vänder ryggen mot honom för andra kompisar. Oskar har faktiskt ett par kompisar men han är inte jättebra vän med någon av dem. "En sådan vän" skulle kunna vara granntjejen men det skulle även kunna vara någon annan som förstår honom, bryr sig om honom och som inte vänder ryggen mot honom. Nu har han sin chans att få "en sådan vän" och han gör allt för att träffa tjejen så mycket som möjligt. Han väljer bland annat bort TV-programmet "Notknäckarna" med sin mamma för att gå ut och träffa tjejen.

    Att ha vänner i den åldern Oskar befinner sig i är mycket viktigt, det stärker ens självförtroende och allt går mycket lättare. Att ha sådana "vänner" som Oskar har sänker däremot bara ens självförtroende och ens syn på livet, vänner som vänder ryggen mot en får en bara att må sämre, sådana vännerna kan man hellre vara utan.

    // Studený Max

    SvaraRadera
  8. Oskar är mobbad och utanför. Jag tolkar det som att han bygger upp murar runt sig själv på grund av rädsla och stänger ute alla. Han har förlorat en nära vän och blir därför misstänksam och kan inte lita på andra. Utan vänner lever han i sin egen värld men vill egentligen inget annat än att släppa in en person i sitt liv. Flickan i porten bredvid honom är också ensam och lite annorlunda. Efter vad Oskar sett har hon inga vänner och är lika ensam som honom själv. Med lite hopp om att äntligen få en riktig kompis, någon som är där för honom när det verkligen gäller, någon som förstår honom på riktigt sänker Oskar sina murar runt sig och välkomnar flickan.

    Alla personer är olika, men det finns alltid någon som är lik dig själv. Oftast blir man bra kompisar och kommer varandra nära då. Om man är ensam som barn sitter det oftast kvar och blir värre med åren, man stänger ute alla andra mer och mer. Alla behöver vänner, som en ensam person under livet mår man inte bra.

    // Maximilian

    SvaraRadera
  9. Jag tolkar underrubriken som om Oskar är i stort behov av en riktig vän. När han träffar flickan, känner han sig bättre till mods eftersom det verkar som om hon bryr sig om honom lite. Oskar tycker egentligen att hon är lite speciell, och inte riktigt hans typ.Han är i behov av en vän och därför vill han försöka vinna hennes tilltro och vänskap. Han vill försöka visa att han också har vänner och kan ge tillbaks med samma mynt som när de mobbar honom. Han är egentligen inte den typen av kille, utan är mer lugn, men han förstår att det gäller att visa sig för att inte bli ännu mer nertryckt!
    / Zara Månsson

    SvaraRadera
  10. Oskar blir mobbad i skolan på grund av hans utseende och för att han låter som en gris. Detta gör att Oskar försöker undvika mobbarna vilket leder till att han inte vågar prata med andra personer. När man blir mobbad vill man bara gå hem från skolan och göra det man gör hemma.

    Han vill inte iheller säga till sina föräldrar och det kan bero på att man inte vill att föräldrar blandar in sig i ens liv. Om man säger till sina föräldrar att man blir mobbad i skolan börjar ens föräldrar oroa sig för mycket och de börjar undrar vad man gör på kvällarna och dagarna. Till slut har man inget privatliv längre för att föräldrarna vill veta allt man gör.

    Men en kväll träffar Oskar en tjej när han är ute i hans fantasivärld där han mördar mobbare. Tjejen bryr sig inte hur han ser ut och Oskar bryr sig inte om hennes lukt för att han har en ”vän”. Varje kväll går Oskar ut för att träffa denna tjej och ha en liten konversation med henne istället för att gå runt och hugga på träd men en kniv.

    När man har blivit mobbad under en lång tid får man en känsla av glädje när man träffar en person som vill vara ens vän.

    // Andy Truong

    SvaraRadera
  11. Min tolkning av rubriken är att vänner är otroligt viktiga. Att man ska vara lycklig över sina vänner. Oskars situation utan kompisar visar hur viktigt det är med en vän vid sin sida. I början ”tar” han bara mobbarnas skit dag efter dag. När han börjar lära känna flickan från sin gård börjar han genast bli mer självsäker. Han börjar allvarligt fundera på att börja göra motstånd mot dem som mobbar honom. Vänner ger en styrka. Man känner sig behövd och älskad, vilket ofta kan ge en kraft att stå emot andras blickar och kränkningar. Jag hade inte klarat mig utan vänner. Nära vänner är som familjemedlemmar. Det är någon som man hör ihop med och kan dela mycket med. Mina kompisar ger mig mod och stöd att göra saker jag kanske annars inte skulle vågat göra. Lycklig den som har en sådan vän, lycklig den som har en vän!
    Rebecka Bakran

    SvaraRadera
  12. Min tolkning av underrubriken ”Lycklig den som har en sådan vän” är att både Oskar och grannflickan känner att de skulle vilja ha en riktig vän och jag tror att det är det som de har gemensamt när de träffas. Det första flickan säger till Oskar är att de inte kan vara vänner och Oskar verkar ta ganska illa upp då eftersom att han säger ”Tror du att jag vill bli vän med dig då? Du är ju dum i huvudet.” Eftersom de träffas igen och flickan fortsätter att prata lite med honom, så tror jag att hon skulle vilja bli vän med honom, även om hon av någon anledning inte kan det.
    Vänskap är en väldigt viktig del i alla människors liv. Utan vänner så blir man väldigt ensam och jag tror att de allra flesta skulle må mycket dåligt av det. Självklart behöver alla vara ensamma ibland, men det är skillnad på att vara ensam och på att vara ensam. Det betyder mycket att ändå veta att det finns personer där för en.
    Att Oskar sticker ut på gården för att träffa flickan en liten stund innan hans favoritteveprogram börjar tyder på att han är nyfiken och intresserad av att lära känna henne.

    Matilda Rubin

    SvaraRadera
  13. Min tolkning av ''Lycklig den som har en sådan vän'' är att det är mycket viktigt för barn i denna åldern att ha kompisar, att man inte blir mobbad i skolan. Man kommer då hata att vara i skolan och kanske börjar skolka från lektionerna, då kommer han att missa mycket vilket inte är bra.
    Det är viktigt att ha kompisar och inte bli mobbad eftersom då kommer man ofta att må dåligt. Vill bara vara hemma och man kommer inte vilja att vara ute så man inte träffar på mobbarna. Oftast så kommer man leva i sin ''egen värld'' som Oskar gör.
    Det är inte viktigt hur en kompis ser ut eller vad han/hon har på sig, det viktiga är att hon/han är en bra person som kan lita på o.s.v. När Oskar träffar Eli blir han så lycklig, han brydde inte sig om hennes lukt eller utseende, han kände sig inte ensam längre.
    Han hade någon kompis som han kunde berätta saker för och någon som han kunde lita på. Därför heter underrubriken ’’Lyckling den som har en sådan vän’’, alltså man blir lycklig när man har en kompis som man kan lita på och vara med under fritiden.

    Hasan yazbek// Åsa ta bort den första, gjorde ett fel

    SvaraRadera
  14. Oskar är, som många redan påpekat, mobbad och har ingen vän förutom möjligen Tommy eller vad han nu heter, även om de inte är så nära vänner. När han väl träffar på Eli blir han antagligen ganska förvånad att hon inte försvinner från honom utan hon blir hans vän. Såklart blir Oskar lycklig över att ha fått en vän. "Lycklig den som har en sådan vän" tolkar jag som att en person som har en vän som han/hon kan vara med och går att lita på borde vara lycklig över detta.
    /Christopher Perski

    SvaraRadera
  15. Vi har inte kommit så långt i boken och vi har inte fått tillräckligt mycket information om huvudpersonerna och därför kan rubriken tolkas på många olika sätt.

    Min första tanke när jag läste rubriken ”Lycklig den som har en sådan vän” var att det handlar om Oskars relation med den konstiga flickan. Hittills vet vi alla att Oskar är en ensam pojke som är full av ilska och hat. Han är mobbad och blir utsatt för hemska grejer i skolan som har lett till att han bara tänker på mord och på att hämnas hela tiden. När man är så ensam som Oskar behövs det bara en person för att vända på allt det. En person som kan vara anledningen till varför han vaknar varje dag och går till skolan.

    Flickan från gården är mystisk från början när hon kommer in i boken. Första gången Oskar träffar henne dyker hon bara upp på lekplatsen utan något spår och det sista hon säger till honom är att de inte kan vara vänner. Hennes fönster är alltid mörka och man kan inte se vad som föregår där bakom. Allt det gör Oskar mer nyfiken och intresserad av vem hon är.

    Bokens rubrik är ”låt den rätte komma in”. Kan det handla om att den konstiga flickan från gården släpper in Oskar bakom de mörka fönstren? Med det menar jag att hon släpper in honom i hennes liv. Det vet vi inte än men det är vad jag tror. Kanske blir Oskar och den konstiga flickan nära vänner och han gör allt för henne för att hon är den enda vän han har. Kanske, kanske inte.Jag tolkar rubriken som att den konstiga flickan blir en del av Oskars liv. "Lycklig den som har en sådan vän".
    /TESSA STANKIC

    SvaraRadera
  16. Jag håller med, med Aleksander att som de flesta som har kommenterat om hur de har tolkat rubriken ”lycklig den som har en sådan vän”, så håller jag också ganska med. Oskar är mobbad i skolan. Han har inga vänner i skolan. Han har ingen att vara med i skolan. I skolan blir han mobbad av ett par pojkar. När Oskar är hemma har han ingen att leka med. Istället går han ut till skogen med sin kniv och fantiserar hur han ”mördar” en av mobbarna. Detta gör honom modig och stark i hans fantasi, men i verkligheten är han inte. Han vågar inte och är rädd för mobbarna.
    Men en kväll, när Oskar är ute på gården för sig själv, träffar han en flicka. En flicka som är konstig. Hon har på sig en tunn rosa tröja i oktober, stinker och är smutsig. Oskar börjar prata med henne, men flickan säger att de inte kan bli vänner. Oskar säger att han inte vill bli hennes vän, men jag tror Oskar vill ha en vän, som bryr sig om honom, som leker med honom, som skyddar honom från mobbarna.
    Nästa kväll när Oskar går ut igen till gården hoppas han att få träffa flickan igen, och det gör han. De börjar prata igen med varandra och Oskar lånar henne en leksak som hon kan leka med. Här börjar deras vänskap utan att de vet om det.
    "Lycklig den som har en sådan vän", Oskar har träffat en ny flicka som han börjar umgås med. Oskar blir lycklig som har en sådan vän, äntligen en vän. Nu har han någon att leka med, prata med och umgås med. Nu behöver han inte leva i en fantasivärld där han ”mördar” sina mobbare.
    Det som Bahra har skrivit, ” Att Oskar blir mobbad ständigt är till en stor del hans eget fel.” tycker jag är inte sant. Det är inte Oskars fel att han blir mobbad. Om du föreställer dig att en grupp med pojkar kommer fram till dig och börjar mobba dig, slå osv. Hade du vågat säga ifrån? Tror du pojkarna hade slutat med det? De hade bara fortsatt och kanske börjat mobba ännu mer. Man kan inte säga att det är ens fel om man blir mobbad. Mobbarna är fler en Oskar och starkare.
    Nu om det hade varit så att om man säger till mobbarna att sluta, och de gör det, så tror jag inte det hade funnits mobbning. Kanske om Oskar får vänner som hjälper honom mot mobbarna, så kanske de slutar.
    //Stefan Bjelica

    SvaraRadera
  17. Som sagt är Oskar,den unga pojken mobbad. Han mår väldigt dåligt och har inga vänner. En natt träffar han den skumma tjejen som stinker. Det är en start till en djup relation tror jag. ¨Lycklig den som har en sådan vän¨ tolkar jag helt enkelt som att man ska vara lycklig om man har en vän som står vid ens sida oavsett vad. Oskar har nog hittat någon han kan lita på och umgås med. Vi får se vad som händer i fortsättningen.
    // Kastriot Gashi
    aka Rambo

    SvaraRadera
  18. Texten vi läst än så länge skildrar väldigt tydligt hur hemskt det kan vara att vara utsatt för mobbning och vilka konsekvenser detta kan få. Oscar bär på ett otroligt stort hat gentemot de som mobbar honom. Han lever i någon slags fantasi värld där han försöker inbilla sig själv att han är mentalt stark, (när han i sina egna tankar framstår som ”Mördaren” som alla ser upp till och en skicklig snattare) för att inte helt låta sig överrumplas över hur de behandlar honom och vad han i deras ögon framstår som, nämligen någon underlägsen som låter sig sjunka så lågt att han grymtar som en gris för att slippa att de går så långt som att misshandla honom.

    Har man inte några vänner och ovanpå det blir utsatt för mobbning dagligen, så börjar man tänka ohälsosamma tankar och ju längre tiden går, desto mer vill man utöva dessa tankar i verkligheten vilket kan resultera i att man själv någon dag tappar kontrollen och blir en fara för samhället, som Oscar själv tänkte att han kanske en dag kommer vara.

    Om man däremot har en vän som ställer upp för en kan det vända det hela mot något positivt. En vän som ställer upp för en i vått och torrt ger en styrka. Av personliga erfarenheter vet jag hur viktig innebörden av en vän är. Och det är just det som Oscar egentligen längtar efter. När han då träffar en flicka som precis som honom är någorlunda märklig som tänds något inom honom. Han blir nyfiken på flickan och anstränger sig för att lära känna henne, bl. a genom att göra sin egen mamma besviken.

    ”Lycklig den som har en sådan vän” tolkar jag alltså att Oscar funderar över att en person som har en vän som ställer upp för en, gör att man är lycklig, vilket han inte är, tills han träffar flickan.

    // Linda Lindgren

    SvaraRadera
  19. Som de flesta redan har kommenterat på underrubriken "Lycklig den som har en sådan vän" så håller jag med till stor del. Oskar blir mobbad, hittar en ny vän, men är det verkilgen hans fel om han blir mobbad? Vad ska han göra? Han kan inte slå tillbaka för de är fler än han, säger han emot så kommer de antagligen att hålla på ännu mer. Det ända Oskar kan göra i nuläget är att skaffa vänner, vänner som kommer skydda honom från mobbingen. Oskar har ju fått en vän nu, en skumm tjej som bara har en tunn rosa tröja när vintern närmar sig. Men det är fortfarande en vän.

    Barn borde redan från skolstarten skaffa vänner för då kommer de längta tillbaka till skolan och sina vänner. Blir man däremot utan vänner så kommer inte vilja gå till skolan och man kommer vara mobbad.

    Filip Mitrovic

    SvaraRadera
  20. Jag tror att rubriken menar både flickan och Oskar. Att båda vill ha en vän som förstår deras situation i livet, Oskar blir ständigt mobbad i skolan och har ingen riktigt nära vän, hans bästa vän när han var mindre är inte längre hans bästa vän och han känner sorg, ilska och ensamhet. Han har inte någon att prata med utan han försöker förtränga det som händer men han klarar inte det, han behöver en vän som han kan lita på. Jag tror också att flickan känner ensamhet och hon tycker inte att Håkan riktigt förstår henne och hon vill verkligen ha någon som förstår henne till 100 procent. Jag tror inte hon gillar Håkan men hon visar inte det för hon behöver honom.

    Christopher Larsson

    SvaraRadera
  21. Oskar som är huvud karaktären blir ju mobbad i skolan. Det är verkligen det värsta man kan göra mot en person, eftersom att i personen som blir mobbad växer det fram en sådan ilska, som man inte kan föreställa sig. En person som blir mobbad är från början väldig ledsen och deprimerad, men sakta så växer det fram en ilska inuti personen. Ett exempel på detta är filmen ”Elephant”.

    Oftast om man har en vän/vänner som hjälper en i olika situationer och står bredvid en om man behöver hjälp, så händer det inte att man blir mobbad på detta sätt. ”Lycklig den som har en sådan vän” tolkar jag som att har man en sådan vän som hjälper dig och gillar dig för den du är, så är du inte ensam om någon försöker mobba dig, du har en vän som tröstar, hjälper dig och ger dig styrka.

    Oskar har ju träffat den skumma flickan nu ute på gården, det kanske blir hon som kommer att bli en sådan vän till Oskar som tröstar, hjälper honom och ger honom styrka. Vi får se hur det går i fortsättningen, hej då=)
    Danne

    SvaraRadera
  22. Hej på er! Jag har läst alla kommentarer och tycker att ni tar upp flera intressanta infallsvinklar på temat vänskap/ovänskap. Vi pratar mer om det i morgon på lektionen. Vi ses!

    SvaraRadera